Als je een bericht of artikel op LinkedIn publiceert zie je onderaan het bericht de statistieken: de weergaven of views van je bericht. Niet alle weergaven worden op dezelfde manier geteld op LinkedIn. Het is dus hoog tijd voor wat meer inzicht: hoe worden deze weergaven geteld en welke weergaven zijn van belang?
De volgende weergaven komen te pas:
- Berichten/updates
- Artikelen (de blogfunctie op LinkedIn)
- Video in berichten
- Jouw profiel
Aan het eind geef ik natuurlijk nog een wrap-up met daarin het belang van deze weergaven en wat je zelf kunt doen om deze weergaven te maximaliseren. In mijn LinkedIn-trainingen komen er altijd vragen over deze inzichten, dus hopelijk haal jij uit deze uitleg ook meer inzicht.
Bericht weergaven
Je kunt deze berichten, ook bijdrage of update genoemd, zien in je LinkedIn feed en bestaan uit maximaal 1300 karakters.
Je post wordt elke keer gezien als een weergave als deze getoond wordt in je LinkedIn feed. Je hebt het goed gelezen: gezien. Dit betekent dus niet per se dat je post ook echt gelezen wordt.
Ook als je even snel door je LinkedIn tijdlijn heen scrolt, voeg je als het ware een weergave toe aan een post, ook al stop je niet om de post te lezen.
Dus: het aantal post views is niet per se een goede indicator van de betrokkenheid van je volgers.
Artikel weergaven
Wanneer je iets wilt plaatsen op LinkedIn heb je de keuze uit: een status update (zoals hierboven beschreven) of een artikel. Een artikel is langer dan een bijdrage (tot wel 110k karakters) en je kunt het zien als de blogfunctie van LinkedIn. In zo’n artikel kun je uitgebreid je mening, advies of visie geven. Ook kan je foto’s, video’s, links naar externe bronnen etc. toevoegen aan je artikel.
Hoe werkt het met de weergaven van je artikel? LinkedIn telt een weergave alleen als iemand doorklikt naar het artikel.
Dit kan op verschillende manieren: via een link op je profiel of in een bijdrage die je over het artikel plaatst maar bijvoorbeeld ook vanuit links in e-mails, Google zoekopdrachten en via andere social mediakanalen.
Dit is een groot verschil met de weergave van berichten: deze weergaven zijn het resultaat van een bewuste keuze van een lezer. Niemand bekijkt een artikel per ongeluk!
LinkedIn ziet deze artikelen hetzelfde als content van externe bronnen. Wil je aandacht voor je artikelen? Dan zal je ze toch echt zelf moeten promoten op LinkedIn of andere plaatsen. Verwacht niet dat je artikelen veel weergaven krijgen als je dit niet doet.
Maar let op: ook al is het aantal views lager, het zijn wel ‘echte’, waardevolle weergaven waar je meer belang aan kan hechten. Zo zijn artikelen dus heel nuttig voor het neerzetten van jouw expert status en kunnen leiden tot nieuwe connecties en leads.
Video weergaven
Hier bedoel ik met video weergaven video’s/clips die direct in LinkedIn posts gedeeld worden: het gaat om ‘native video’. Er zijn ook nog externe video posts: dit zijn berichten naar met een link naar externe videosites zoals YouTube en Vimeo.
Je ziet native of externe video’s op dezelfde manier in je feed: een bericht met een video ingesloten.
Let op: LinkedIn vindt links naar externe content en bronnen niet fijn – het liefst houdt ze gebruikers op haar eigen platform. Kies dus voor native video’s in je berichten, het LinkedIn algoritme heeft hier een duidelijke voorkeur voor.
Na 3 seconden kijktijd wordt een native video als weergave geteld. Wanneer iemand snel over je video heen scrolt wordt dit niet als view geteld. Maar wanneer iemand even stopt en kijkt, telt het mee!
Deze 3 seconden regel zorgt ervoor dat je bericht met video vaak minder views heeft dan je normale tekst/foto updates.
Toch staan connecties (even) bewust stil bij je video en dat betekent dat deze views waardevoller zijn dan die van normale posts.
Profiel weergaven
Het aantal weergaven wordt nu echt interessant! Het gaat hier om het bewust bekijken van jouw publieke LinkedIn profiel. Het is vooral waardevol als mensen waarmee je nog geen connectie hebt je profiel bekijken, dit zijn potentiële connecties. Meer profiel weergaven is een goed teken: of het nu bekenden of onbekenden zijn.
LinkedIn is een B2B platform; in de meeste gevallen dat je profiel bekeken wordt mag je ervan uitgaan dat er zakelijke belangstelling is voor jou en wat je iemand mogelijk kan bieden op professioneel gebied.
Wanneer je op je LinkedIn home feed kijkt, zie je de link ‘Wie heeft je profiel bekeken’. Hoe meer weergaven, hoe groter de kans is dat er interessante mogelijkheden zijn voor jou en je bedrijf.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat meer profiel views ook echt zorgen voor meer relevante connecties – en in sommige gevallen leads. Natuurlijk heb je daar ook sterk de hand in, want actie onderneem je zelf. Door af te wachten gebeurt er weinig 😉
Wanneer je op je computer op je LinkedIn homepage bent zie je links bovenaan je mini-profiel met daarin weergegeven hoeveel personen je profiel hebben bekeken de afgelopen 90 dagen. Dit aantal kan per week erg verschillen.
Wanneer je op het aantal klikt bij “Who’s viewed your profile” dan zie je nog veel meer informatie. Zoals de laatste 5 personen die jouw profiel hebben bekeken en een overzicht van trends die jouw profielbezoek laten zien over de weken heen. Heb je een Premium abonnement? Dan kun je nog veel meer profielbezoekers inzien en krijg je specifiekere informatie.
Conclusie
Het is duidelijk: niet alle weergaven worden door LinkedIn op dezelfde manier geteld dus je kunt ze niet zomaar vergelijken. Sommige weergaven hebben meer waarde dan andere, zoals die van een artikel.
Hoe kan je deze weergaven nou beïnvloeden? Hierbij twee simpele tips:
- Zorg voor een optimaal ingevuld profiel, inclusief een aansprekende kopregel en samenvatting.
- Zorg dat je zichtbaar bent. Dit kan je doen door middel van relevante updates en artikelen. Geef je volgers nuttige informatie en advies. Hier vind je 9 tips om beter gevonden te worden op LinkedIn
Zo! Ik hoop dat ik je nu een beter inzicht heb gegeven in jouw LinkedIn bereik. Heb je hier vragen over of over andere LinkedIn onderwerpen? Neem gerust contact op! Of kijk eens naar onze andere blogs over LinkedIn.