Instagram bereik vergroten met organische content: 10 tips
Je Instagram bereik vergroten met organische content? Wij helpen je met 10 tips!
Vraag jij je wel eens af hoe je meer mensen kunt bereiken op Instagram, zonder hiervoor te betalen? Wij helpen je met 10 tips. Dit blog is opgedeeld in drie onderdelen; Instagram berichten, verhalen en Reels/IGTV zodat je precies kunt vinden wat voor jou werkt.
Waarom is het organische betrokkenheid belangrijk op Instagram?
Instagram is en blijft voorlopen het beste social media platform op het gebied van gebruikersbetrokkenheid. In 2021 heeft het platform meer dan 1 miljard actieve gebruikers. Het algoritme van Instagram beloont betrokkenheid. Dat betekent dus dat bedrijven die ooit nep volgens hebben gekocht hun geld weg hebben gegooid omdat Instagram geen betrokkenheid ziet vanuit deze volgers. Wanneer je nepvolgers koop riskeer je zelfs boetes van Instagram! Het is dus veel slimmer om betrokkenheid op te bouwen met volgers die oprecht geïnteresseerd zijn in je merk. En met onze tips gaat dit zeker lukken!
Wat is het eerste dat je ziet als je Instagram opent: je feed! En dit geld voor elke andere Instagram gebruiker. Als je kunt voorkomen dat iemand stop met scrollen door de feed bij het zien van jou content, dan heb je al de helft van de strijd gewonnen. Maar hoe zorg je er voor dat iemand van kijken naar je bericht, ook overgaat tot interactie met je bericht.
#1. Instagram-carrousel posts
Carrousels zijn afzonderlijke feedposts die bestaan uit 2 tot 10 afbeeldingen of video’s die gebruiken kunnen bekijken door over de inhoud te vegen.
Carrousels zijn gemakkelijk te herkennen aan de bolletjes onder de foto of het symbool rechtsboven in de foto die aangeven hoeveel foto’s de carrousels bevat. Wanneer je in de feed kijkt kun je een carrousel ook herkennen aan het picogram dat laat zien dat de post meerdere foto’s of video’s bevat.
Een carrousel maakt het mogelijk om meerdere foto’s in een bericht te presenteren. Carrousels zijn niet alleen een handige manier om meerdere afbeeldingen of video’s te uploaden zonder heel je feed vol te maken, maar ze vergroten ook je kans op blootstelling.
Hoe werkt dat dan?
Als een kijker een eerste foto van je bericht ziet en niet reageert, zal Instagram die post later weer in hun feed weergeven, maar met een andere afbeelding uit de carrousel!
Tips voor het plaatsen van een carrousel:
- Gebruik niet meer dan 1 keer dezelfde foto
- Plaats je beste afbeelding eerst, dit lijkt soms onlogisch wanneer je voor en na foto’s plaatst, maar waarschijnlijk zal het publiek eerder kijken naar de mooiste foto
#2. Maak je bijschriften aantrekkelijk
Als je wil dat kijkers op de ‘…meer’ klikken en alles lezen wat je te zeggen hebt, moet je beginnen met een pakkend en duidelijk begin van je bijschrift.
Zie dit deel van het bijschrift als het onderwerp van een e-mail. Je wil hier de lezer een snel voorbeeld geven van de inhoud van het bericht dat je hebt geplaatst. Je wil hier de interesse wekken om te blijven lezen.
Wanneer iemand tikt om meer te lezen, herkent Instagram dit als positieve betrokkenheid, ook al zie je deze statiek niet direct terug in je statistieken.
Tips voor het aandacht trekken in je bijschrift:
- Trek aandacht door het gebruikt van emoji’s of afwijkend lettertype
- Maak de eerste zin van je tekst op alsof het een blogartikel is
#3. Ontwikkel een Instagram hashtag strategie
Of ook wel een hashtag formule. Het doel van het gebruik van hashtags op je Instagram-bericht is om zo veel mogelijk mensen te bereiken, dit zodat je inhoud een langere levensduur heeft en beter presteert.
Wanneer je Instagram zakelijk gebruikt zou een hashtag strategie een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie moeten zijn. Hiermee is het mogelijk om je organisch te richten op doelgroepen die opzoek zijn naar specifieke onderwerpen en interesses.
De beste manier om hashtags te gebruiken is door een combinatie te maken van:
- Trending hashtags
- Matig populaire hashtags
- Niche-specifieke hashtags
- Persoonlijke hashtags
Populaire hashtags zijn een goed onderdeel van de formule maar zouden niet de focus moeten zijn. Op deze hashtags zit ook veel concurrentie, hierdoor zal je bericht snel worden ‘begraven’.
Het toevoegen van meer specifieke hashtags bereikt misschien niet zoveel kijkers als de populaire trending hashtags, maar wel de mensen die je echt wil bereiken. Zij zullen meer geïnteresseerd zijn in jou bericht en daarmee ook sneller geneigd betrokkenheid te tonen.
Tip voor hashtags:
- Gebruik een combinatie van de bovengenoemde soorten hashtags
- Door het gebruik van supgroep hashtags bereik je het breedste publiek
- Bekijk ook welke hashtags concurrentie gebruikt. Je kun dan bewust beslissen of je deze wel of niet gaat gebruiken.
#4. Gebruik locatietags
Dit is een minder bekende Instagram marketingstrategie, maar het zorgt er wel voor dat je berichten beter vindbaar worden! Door je locatie te taggen vergroot je het bereik en de betrokkenheid door zichtbaar te zijn voor mensen die berichten plaatsen en zoeken in een specifiek gebied.
Je locatie toevoegen kun je doen vlak voordat je je bericht plaatst. Het is mogelijk om handmatig een locatie te zoeken, maar vaak worden deze ook voorgesteld op basis van je locatie.
Tip voor het taggen van je locatie:
- Wees zo specifiek mogelijk! Kies een bedrijf of straat in plaats van een brede locatie zoals een stad of misschien wel land. Als je je op een kleiner gebied concentreert, is er minder concurrentie.
#5. Tag andere merken en mensen in je berichten
Vergeet niet om naast je locatie ook andere accounts te taggen die relevant zijn voor je berichten of misschien zelf op je foto of video staan! Om dit te doen kun je voordat je foto wordt geplaatst klikken op: personen taggen. Daarna kun je in de foto tikken en zoeken naar de persoon of het bedrijf dat je wilt taggen.
Getagde foto’s verschijnen ook op het profiel van de persoon of het bedrijf dat wordt getagd. Dit is ook een plaats waar personen je kunnen ontdekken, namelijk wanneer ze door de getagde berichten bladeren van andere profielen.
Tips voor het taggen van accounts:
- Beperk het aantal tags tot mensen, bedrijven of merkaccounts die relevant zijn voor het bericht dat je plaatst. Het is mogelijk om tot 20 mensen te taggen, maar dat betekend niet dat je irrelevante accounts moet taggen.
- Als je iemand tagt in een foto, moet je ook een @vermelding in het bijschrift mee nemen. Mensen tikken niet altijd op de foto om te kijken wie er getagd zijn, maar als ze dan het bijschrift lezen kunnen ze de vermelding daar zien.
Nog een manier om meer organische betrokkenheid en bereik te krijgen is door Instagram stories of ook wel verhalen.
Instagram verhalen zijn ontworpen om kijkers te trekken. Ze bieden een heleboel ingebouwde tools, zodat je leuke, interactieve verhalen kunt maken in de Instagram-app. Passieve betrokkenheid is wanneer mensen je verhalen bekijken maar geen actie ondernemen. Actieve betrokkenheid vindt plaats wanneer je kijkers directe actie ondernemen met je verhaal. Of dat nou instemmen met een poll is, het delen op hun eigen verhaal of naar je profiel navigeren.
Dus hoe stimuleer je actieve betrokkenheid bij je verhalen? Lees nu verder!
#6. Instagramverhalen: stickers toepassen
Sticker toepassen in je verhaal is een van de beste manieren om je verhaal interactief te maken en geeft de mogelijkheid om een ervaring te delen.
Wanneer je een nieuw verhaal maakt, zie je bovenaan opties. De meeste kun je gebruiken om je verhaal te bewerken met filters, teksten of muziek. Wanneer je kiest voor stickers kun je kiezen uit de meest populaire trending stickers of zoeken naar een specifieke stickers die past bij de inhoud van je bericht.
De beste stickers om interactie te krijgen op je Instagramverhaal zijn:
- Het stellen van een vraag
- Een poll
- Quiz
- De slider (te zien in afbeelding)
- Of de countdown optie
Deze stickers nodigen je kijkers uit om deel te nemen en geven direct statistieken weer. Dit geeft je inzicht in waar je publiek geïnteresseerd in is, terwijl je je Instagram-content strategie uitbouwt.
#7. Zorg voor diversiteit in je Instagram verhalen
Het mixen van foto’s en video’s in je verhalen is een effectieve manier om aandacht te trekken van je kijkers. Maar ook om de aandacht vast te houden, door meerdere verhalen in te zetten zorg je dat ze hun aandacht niet verliezen.
Het hebben van afwisseling is ook een goede manier om die actieve betrokkenheid aan te moedigen. Als je eerst een korte video laat zien en deze opvolgt door een interactieve sticker met bijvoorbeeld een pol.
#8. Swipe-up links
Deze functionaliteit is op dit moment alleen mogelijk bij meer dan 10.000 volgers, maar Instagram is bezig om dit mogelijk te maken voor alle accounts. Momenteel is het wel mogelijk om een link sticker te gebruiken. Hier kunnen kijkers op klikken om door te gaan naar je website!
Met deze functie kun je elke link aan je verhaal toevoegen en kijker toegang geven tot je website. Dit kan je bijvoorbeeld doen wanneer je naar een specifieke pagina of product wil linken.
Instagram heeft nog twee functies waarmee je de actieve betrokkenheid en je bereik kunt vergroten namelijk Reels en IGTV. Beide spelen ze video’s af binnen hun eigen ruimte, maar je kunt de zichtbaarheid vergroten door deze video’s ook rechtstreeks te delen in je Instagram-feed!
#9. & #10. Deel Instagram reels & IGTV in je feed
Goed nieuws! Want tegenwoordig is het niet meer nodig om je video opnieuw te maken in het juiste formaat om hem te delen op Instagram feed. Ook het bijschrift en de hashtags moeten niet meer opnieuw worden toegevoegd. Het delen van reels en IGTV-video’s in je feed kun je nu gewoon aanvinken wanneer je de video uploadt.
IGTV-video’s worden als voorbeeld getoond aan je kijkers. Je publiek ziet het begin van de video en wordt gevraagd om verder te kijken zodra het voorbeeld is afgelopen.
Als je nou kijkt naar je eigen account en denkt; he ik heb helemaal geen optie voor reels en IGTV-video’s, dat kan kloppen! Deze worden pas zichtbaar wanneer je er een hebt geplaatst.
Maak je video in het begin spannend. Je hebt maar een paar seconde om genoeg impact te hebben zodat kijkers blijven kijken. Kies een omslagfoto die er goed uitziet, deze moet wel in de vierkante (1080x1080px) formaat van Instagram.
Conclusie: dit artikel bevat veel informatie dus laten we afronden met een kleine samenvatting.
Consistentie is de sleutel! Wanner je inhoud plaatst, moeten je volgers de berichten direct kunnen herkennen. Dit betekent dat je dezelfde filters, lettertypen en kleurschema’s moet gebruiken. Dit zorgt ervoor dat berichten herkenbaar worden en goed in je feed passen. De afbeeldingen en posts samen vormen onderdeel van je merk.
En onthoud; het is geen schande om om engagement te vragen. Net zoals veel Youtubers vaak doen: als je deze video leuk vond, Abonneer dan op dit account. Deze tactiek werkt al goed voor Youtube maar kan ook goed werken op Instagram!